Em sembla que per evadir-se va aprofitar una migració d'ocells salvatges


Utilitzem per llegir l'edició de l'Editorial Empúries,
il·lustrada amb les aquarel·les de l'autor i traduïda per Anna i Enric Casasses

dilluns, 24 de maig del 2010

1 BIOGRAFIA DE L'AUTOR


ANTOINE Jean Baptiste MARIE ROGER DE Saint Exupéry va néixer a Lió (França) el dia 29 de juny de1900, en una noble i benestant família de la Provença, que ostentava certs títols de llinatge que Saint Exupery mai va utilitzar. De petit va ser un nen robust, alegre, franc i entremaliat que ja des dels 5 o 6 anys escrivia versos i mostrava innates condicions per a la mecànica.

Eren els romàntics temps en què l'aviació iniciava el seu desenvolupament i en què pilots i aventurers inflamaven  d'entusiasme l'esperit dels joves de l'època amb les seves perilloses gestes en l'aire. Antoine visitava amb desmesurat interès un aeròdrom instal·lat prop de casa seva, on es va enamorar apassionadament de la sensació incomparable de volar per l'espai com les aus. El 1920 va aconseguir ingressar a les naixents forces aèries franceses. El 1923 va patir un greu accident, el primer de molts (en patí d'Líbia i Guatemala), sortint-ne miraculosament viu.
 
En esclatar  la II guerra mundial el 1939, Saint Exupery es va presentar immediatament a files, i va ser destinat al grup 2 / 33 de reconeixement aeri estratègic; França va ser vençuda ràpidament i el nostre pilot va haver de buscar refugi als EUA on va tenir l'oportunitat de publicar "El Petit Príncep " .
 
El 31 de juliol de 1944, durant una missió de reconeixement destinada a preparar el desembarcament a la Provença, al sud de França, Saint-Exupéry a bord de l'avió Lightning P38, havia sortit poques hores abans de Borgo, a l'illa de Còrsega; els radars van deixar de veure l'avió que pilotava i mai més es va saber res d'ell, cobrint per sempre més l'escriptor i pilot d'una aurèola de misteri i romanticisme.
 
Mai  va haver-hi indicis de l'aviador ni de la seva nau fins al 1998, quan un pescador va trobar un braçalet. La joia que l'aigua havia portat a la costadev Marsella tenia gravat el nom de l'escriptor,; el descobriment de la joia va ajudar  les autoritats franceses a iniciar una recerca i cinc anys després, quasi als 60 anys de l'aniversari de la seva desaparició, van ser descobertes en aigües de Marsella restes de l'avió, a prop de lloc on anys enrere havia estat descobert el braçalet.

Les peces recuperades van ser netejades i restaurades. Sobre un panell de la caixa del turbo-compressor, localitzada a la biga esquerra de l'avió, els investigadors van descobrir, segons el seu informe, "una sèrie de quatre xifres aïllades i gravades manualment": 2734, seguides per la lletra "L", que significa "left". Es tracta, segons l'informe, "del número de fabricació que el constructor d'avions Lockheed inscrivia en els seus avions". Aquest número corresponia, segons la taula d'equivalències de la Força Aèria dels Estats Units, a la matrícula militar 42-68223, és a dir la de l'avió de Saint-Exupéry.

Tot i la troballa, les raons per les quals l'avió de Saint-Exupéry es va estavellar són un misteri. Entre les causes més possibles s'esmenten avaries, problemes d'oxigen a bord o un atac cardíac de l'escriptor.
 
En el 60 aniversari de la mort de Saint-Exupéry, es van realitzar dues cerimònies commemoratives a Marsella i a l'aeroport de Bastia a Còrsega, proper al lloc on va ocórrer la mort i l'últim enlairament de l'aviador respectivament; es van col.locar flors i es va celebrar una missa . en la seva memòria.
 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada